Урок 26 Стандарт 11
Урок 26 Інформатика 11 Академічний
Структура веб-сайтів.
Етапи створення веб-сайтів.
Мета.
Навчальна. Ввести поняття сайту, ознайомити учнів з структурою веб-сайтів, різновидами веб-сайтів, різновидами веб-сторінок, з етапами створення веб-сайтів.
Розвиваюча. Розвивати творчість.
Виховна. Виховувати культуру оформлення веб-сторінок.
Тип уроку. Урок засвоєння знань, умінь, навичок.
Учень пояснює:
- поняття та особливості сайтів різних типів: статичних веб-сайтів, вебспільнот, інтернет-магазинвів, порталів;
- відмінності між веб-сторінками типу домашньої, веб-каталогу, форуму, чату, сторінкою розділу веб-сайта;
- дизайн та правила оформлення веб-сторінок;
- поняття хостингу.
Учень описує:
- процес створення веб-сайтів;
- формати зображень, відео- та аудіокліпів, що публікуються на веб-сторінках;
Учень уміє:
Матеріали для роботи з учнями:
Інформатика 11 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів: академічний рівень / Й.Я. Ривкінд, T.I. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько
План
- Введення в тему.
- Структура веб-сайтів. Етапи створення веб-сайтів.
- Відпрацювання практичних навичок роботи.
- Типові запитання до уроку.
- Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
- Інструктаж техніки безпеки при роботі з ПК та в комп’ютерному класі.
- Огляд теми “Автоматизоване створення й публікація веб-ресурсів”.
2. Актуалізація опорних знань.
- Який документ називають складеним?
- Що таке веб-сторінка, веб-сайт, веб-портал? У чому полягає відмінність між цими поняттями?
- Які мови використовуються для створення веб-сторінок?
- Повідомлення яких видів за способом подання можуть міститися на веб-сторінках?
- Із чого складається доменне ім'я Інтернет-ресурсу? Якою є структура URL-адреси?
- Які етапи розв'язування задач з використанням комп'ютера ви знаєте?
- Що таке дизайн? Які основні принципи дизайну презентації та слайдів?
- Що таке стиль?
- У чому полягають закони композиції; колористики; ергономіки?
- Що таке верстка? Яке її значення під час створення публікацій?
2. Структура веб-сайтів. Етапи створення веб-сайтів.
Типи веб-сторінок
Прикладом складеного документа є веб-сторінка, оскільки вона може включати дані різних типів: графічні зображення, анімацію, відео та музичні фрагменти. Веб-сторінки є інформаційними ресурсами служби World Wide Web, і у 9-му класі ви ознайомилися з тим, як здійснювати пошук і перегляд цих ресурсів. Тепер ознайомимося зі способами їх створення. Під час створення веб-сторінок важливо враховувати їх структуру та типи, а також види сайтів, до складу яких будуть входити ці сторінки.
Розглянемо приклад веб-сторінки (рис. 4.57). Серед елементів, які на ній відображаються, можна виділити такі групи:
- контент (англ. content - зміст) - змістове наповнення веб-сторінки, доступне користувачу: тексти, зображення, відео, звукові дані та ін.;
- елементи навігації — засоби для переходу до інших веб-сторінок;
- елементи дизайну — елементи структурування контенту та його форматування, оформлення сторінки.
Залежно від призначення можна виділити такі типи веб-сторінок:
- головна (домашня) сторінка — сторінка, з якої розпочинається перегляд веб-сайта при переході на сайт за його URL-адресою. На ній, як правило, розкривається тематика сайта, його призначення, наводяться дані про розробників, пояснюється, які матеріали можна знайти на інших сторінках сайта;
- інформаційні сторінки (сторінки тематичних розділів) містять тексти, зображення та повідомлення інших видів, які розкривають тему сайта або деякого його розділу. Головна сторінка сайта є окремим випадком інформаційної сторінки;
- сторінки-контейнери містять списки посилань на ресурси даного або інших сайтів:
- веб-каталоги - посилання на веб-ресурси (веб-сторінки, веб-сайти);
- каталоги файлів - посилання на файли, які можуть бути завантажені користувачем;
- комунікативні (інтерактивні) сторінки призначені для надання користувачам сайта засобів спілкування та зворотного зв'язку з розробниками сайта:
- сторінки форуму призначені для організації спілкування у форумі;
- сторінки чата призначені для організації спілкування в чаті;
- сторінки гостьової книги призначені для надання можливості відвідувачам сайта залишати свої коментарі, як правило, для авторів сайта;
- сторінки форми призначені для проведення опитування, з'ясування точки зору відвідувачів, здійснення вибору товарів або послуг на комерційних сайтах
та ін.
Залежно від технологій, використаних під час створення веб-сторінок, можна виділити такі типи сторінок:
- статичні сторінки створені, як правило, засобами мови розмітки гіпертексту HTML. Вміст сторінок залишається незмінним для всіх відвідувачів сайта. На таких сторінках не передбачається часта зміна даних та їх оформлення, вони не потребують спеціального програмного забезпечення для зберігання даних. Такими можуть бути сторінки з навчальними матеріалами, історичними відомостями, описами музейних експонатів та ін.;
Наприклад:
статистичними є
сторінки Гете-Інституту в Україні
опис екскурсій Національного художнього музею України
- динамічні сторінки створені з використанням мов програмування, таких як РНР (англ. Personal Home Page Tools - інструменти розробки персональних домашніх сторінок), ASP (англ. Active Server Pages -активні серверні сторінки), PERL (англ. Practical Extraction and Report Language - практична мова для видобування даних і складання звітів) та ін. Такі сторінки призначені для відображення інформаційних матеріалів, що часто оновлюються. Такими можуть бути сторінки з новинами, з переліком товарів на сайті Інтернет-магазину, з добіркою популярних відеофрагментів та ін. При відвідуванні таких сторінок користувачі можуть бачити різний вміст;
Наприклад:
динамічними є
сторінки веб-енциклопедій Вікіпедія
сторінки Єдиного освітнього інформаційного вікна
сторінки Інтернет-магазину Rozetka
- флеш-сторінки (англ. flash - спалах) створюються з використанням технології розробки анімаційних зображень Adobe Flash, а тому такі сторінки привабливі, яскраві, містять багато анімації та звукових ефектів. Вигляд веб-сторінки змінюється в результаті відтворення флеш-анімації та залежно від положення вказівника. Нетиповий дизайн зацікавлює відвідувачів, тому флеш-сторінки часто розміщуються на сайтах дизайнерів, художників, фотографів тощо, роботи яких ефектніше виглядають у динамічному оформленні. У той самий час флеш-сторінки важко змінювати, тому для них майже не передбачається оновлення даних та інших елементів. Обсяги файлів, у яких зберігаються флеш-сторінки, дуже великі, такі сторінки повільно завантажуються. Для їх перегляду повинні бути встановлені плагіни для відтворення флеш-анімації.
Наприклад:
флеш-технології використані на сторінках сайтів
Класифікація веб-сторінок може бути представлена схемою, поданою на рисунку 4.58.
Класифікація веб-сайтів
Різні веб-сайти можуть мати різну структуру - кількість веб-сторінок та їх типи, внутрішню тематичну організацію, сукупність внутрішніх зв'язків. Спільним для всіх сайтів є наявність у структурі головної сторінки, яка пов'язана з усіма тематичними розділами сайта. Розділи можуть мати власні початкові сторінки, що пов'язані з головною сторінкою та інформаційними сторінками. Кількість веб-сторінок та їх типи визначаються обсягом і характером матеріалів сайта.
Класифікувати сайти можна за значеннями різних властивостей. Наведемо кілька можливих класифікацій.
Відповідно до основної технології, що була використана для створення веб-сторінок, веб-сайти поділяють на статичні (усі сторінки статичні), динамічні (усі сторінки динамічні), флеш-сайти (усі сторінки побудовані за флеш-технологією) та мішані.
Залежно від того, хто є власником, сайти поділяються на:
- персональні, власниками та розробниками яких є приватні особи. Такі сайти містять дані про автора та його інтереси, професійні та творчі досягнення тощо. Персональні сайти іноді називають домашніми сторінками.
Персональними сайтами є, наприклад, сайти
письменниці О. Забужко,
композитора О. Злотника та ін.;
- сайти комерційних організацій призначені для сприяння бізнесу з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій. Структури сайтів комерційних організацій відрізняються залежно від мети використання сайтів, тому в цій групі можна виділити такі види сайтів:
- сайти-візитівки містять загальні відомості про організацію, наприклад сайт юридичної компанії ТОВ «Житомир правовий»;
- промо-сайти (англ. promotion - сприяння, просування) призначені для реклами та просування певного товару або послуги, містять детальні дані про них, повідомляють про різноманітні рекламні акції та інші корисні відомості для потенційних покупців, наприклад сайт фотостудії Prostofoto;
- сайти електронної комерції: Інтернет-магазини, що призначені для організації продажу товарів або послуг через Інтернет, он-лайн аукціони, електронні представництва - он-лайн офіси тощо, які мають засоби для проведення комерційних операцій, замовлення товарів, оформлення документації та здійснення оплати, наприклад сайт книжкового магазину Азбука та ін.;
- сайти некомерційних організацій, серед яких можуть бути сайти освітніх установ, урядових організацій, політичних партій, засобів масової інформації, закладів охорони здоров'я та ін. Метою створення таких сайтів у першу чергу є повідомлення в Інтернеті про існування організації, надання відомостей про її діяльність, створення засобів для забезпечення спілкування, надання безкоштовних послуг з інформування населення з певних питань тощо. Такими є, наприклад, сайти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, сайт видання Кореспондент.net.
За призначенням виділяють такі типи сайтів:
- сайти, що надають інформаційні матеріали. За видом матеріалів і способом їх подання в цій групі можна виділити:
- інформаційно-тематичні сайти, наприклад сайт навчальних матеріалів Шкільна фізика;
- сайти новин, наприклад Новини України;
- електронні бібліотеки, наприклад Бібліотека української літератури;
- енциклопедії, словники, каталоги, наприклад Портал знань;
- сховища файлів різних видів, медіатеки, наприклад сховище відеофайлів RuTube та ін.;
- сайти для он-лайн контактів і спілкування. Вам уже відомі веб-сайти цієї категорії, на яких створені форуми та веб-чати. Крім того, засоби для спілкування також надають сайти соціальних мереж, блоги, сайти знайомств і мережних ігор та ін. Наприклад, сайт соціальної мережі ВКонтакте;
- сайти для здійснення комерційних операцій. До цієї групи входять Інтернет-магазини та аукціони, системи електронних платежів, сайти банків, бірж, пунктів обміну валют. До цього виду сайтів належать і ті, що пропонують різноманітні платні послуги - навчання іноземних мов, консультації психолога та ін. Прикладом є сайт українського онлайн аукціону Аукро;
- сайти он-лайн сервісів (лат. servio - слугувати, надавати послуги). Такими є вже знайомі вам сайти електронної пошти, пошукових систем, сайти закладок на інші сайти, наприклад БобрДобр, перекладу слів і текстів, наприклад он-лайн словник ABBYY Lingvo. Крім того, он-лайн сервісами, для яких створено відповідні сайти, є сервіси:
- надання хостингу (англ. hosting - виявлення гостинності) - виділення апаратних і програмних ресурсів сервера для розміщення файлів користувача, забезпечення доступу до них, опрацювання запитів. Хостинг надається, наприклад, на сайті Hvosting;
- он-лайн офіси - сервіс створення он-лайн документів: текстових, презентацій, електронних таблиць та ін. Прикладами є сервіс Документи Google, он-лайн офіс Zoho Office Suite;
- сервіс автоматизованої розробки веб-сайтів. На сайтах, розроблених для підтримки цього сервісу, розміщують системи керування контентом CMS (англ. Content Management System - системи керування вмістом, контентом) - програми, що використовують для створення, редагування та керування вмістом веб-сайта. Прикладом є сайт uCoz та ін.
За наповненням сайти поділяються на:
- малі сайти, що складаються з кількох сторінок і містять незначну кількість інформаційних матеріалів, як правило з одного питання. Такими можуть бути домашні сторінки користувачів, сайти-візитівки та ін.
- тематичні сайти, які детально висвітлюють певну тему. Подібні сайти популярні серед кола осіб, інтереси яких збігаються з тематикою сайта. Наприклад, таким є сайт Київського товариства захисту тварин та ін.;
- багатофункціональні сайти, портали, що містять багато різнопланових даних і надають різноманітні послуги користувачам, можуть зацікавити будь-якого відвідувача сайта. Прикладом є Український портал та ін.
Наведена вище класифікація сайтів представлена на рисунку.
Оцінювання веб-сайтів
Здійснюючи навігацію ресурсами Інтернету, ви, напевно, звертали увагу на те, як по-різному сприймаються сайти однакової тематики та спрямованості. На одних сайтах ви затримувалися надовго, з деяких відразу переходили на інший ресурс. Тривалість перегляду залежить від привабливості дизайну сайта, зручності пошуку потрібних матеріалів. Для відвідувача під час оцінювання веб-сайта важливими показниками є:
- ступінь інформативності веб-сайта, можливість отримати корисні матеріали, які не повторюють відомості з інших ресурсів;
- частота оновлення даних на сайті, що свідчить про увагу розробника до власного проекту;
- наявність інтерактивних засобів, можливість проведення обговорень, отримання відповідей, звертання до розробника за додатковими відомостями та коментарями;
- мови, якими доступні матеріали на веб-сайті;
- візуальна привабливість сайта, дизайн, стиль оформлення;
- юзабіліті сайта (англ. usability - зручність), тобто зрозумілість, зручність навігації, легкість знаходження потрібних даних, структурованість матеріалу - все те, що забезпечує простоту, комфортність та ефективність у процесі використання сайта та ін.
Тривалість перебування відвідувачів на сайті, повторне звертання до його ресурсів визначають популярність сайта та його рейтинг у базах даних пошукових систем.
Етапи створення веб-сайтів
Наявність власного сайта підприємства, організації, навчального закладу тощо стає актуальним питанням сьогодення. Сайт може бути корисним у ході організації навчання, спілкування, бізнесу та ін. Розробку сайта можна замовити в дизайн-студіях або здійснити самостійно. У будь-якому разі розробка складається з кількох етапів. Ці етапи подібні до етапів розв'язування задач з використанням комп'ютера.
- Постановка завдання. На цьому етапі визначається мета створення сайта, його основна тематика, обирається тип сайта, здійснюється аналіз існуючих сайтів такої самої або схожої тематики. У результаті розробник повинен знати:
- мету, з якою створюється сайт;
- тематику сайта;
- тип сайта: домашня сторінка, форум, Інтернет-магазин, портал тощо;
- відмінності сайта від інших сайтів такої самої тематики;
- аудиторію потенційних відвідувачів сайта: вік відвідувачів, стать, коло інтересів тощо;
- перелік сервісів для розміщення на сайті: форум, чат, пошукова система, веб-каталог, електронна пошта та ін.;
- перспективи розвитку сайта.
- Визначення структури сайта та його окремих сторінок. На цьому етапі важливо скласти перелік розділів сайта для формування системи навігації, список сторінок, визначити зв'язки між ними. Кількість сторінок залежатиме від того інформаційного наповнення, яке планується на ньому розмістити. Результатом повинна стати мапа (карта) сайта - діаграма, що візуально відображає ієрархію сторінок сайта, схему зв'язків і переходів між ними, тобтовнутрішню структуру сайта.
Мапу сайта створюють у текстовому редакторі або редакторі презентацій, малюють на папері тощо. Наприклад, для сайта-візитівки вашого класу, основними відвідувачами якого будуть учні класу та їхні батьки, мапа сайта може бути такою, як зображено на рисунку 4.61.
Другим завданням етапу є розробка так званої зовнішньої структури сайта, яка визначає зовнішній вигляд веб-сторінок. Оскільки для більшості сторінок сайта рекомендується застосовувати єдиний стиль оформлення, то потрібно визначити схему розташування на сторінках основних блоків: як буде розташований основний матеріал, додаткові інформаційні та рекламні блоки, анонси, меню, лічильник відвідувачів тощо.
Як правило, на веб-сторінках передбачено розміщення:
- верхнього блока - заголовка, у якому містяться логотип і назва сайта;
- меню для переходу до основних розділів сайта;
- інформаційного блока з основним матеріалом, що займає центральну частину сторінки;
- нижнього блока - підвалу, для розміщення контактних даних, повідомлення про авторські права тощо.
Схему зовнішньої структури представляють у вигляді модульної сітки (рис. 4.62).
Якщо розробка сторінок сайта буде здійснюватись автоматизованими засобами, то зовнішня структура може бути запропонована в шаблоні сторінки.
- Розробка дизайн-макета сторінок сайта. Дизайн-макет буде спиратися на попередньо розроблену зовнішню структуру сторінок сайта. Дизайн-макет сторінок включає набір значень властивостей текстових і графічних об'єктів сторінки: кольорової гами сторінок, елементів графічного оздоблення, набору шрифтів та ін., тобто визначає стиль сайта (рис. 4.63). Важливо, щоб стиль відповідав призначенню сайта, особливостям основної аудиторії, на яку розрахований сайт, був орієнтований на надання найбільших зручностей для сприйняття основного матеріалу.
- Створення та верстка сторінок сайта. Створюються сторінки, як правило, мовою розмітки гіпертексту HTML. У процесі створення відбувається верстка сторінок. Як ви вже знаєте, верстка - це процес розміщення на сторінці під час її створення текстових і графічних елементів таким чином, щоб сторінка отримала вигляд згідно з розробленим дизайн-макетом.
Для розміщення на веб-сторінці варто використовувати мультимедійні файли форматів, що передбачають стиснення даних. Для графічних зображень це можуть бути формати JPEG, GIF, PNG, для аудіокліпів - МР3, для відеофрагментів - AVI, MP4 та ін.
Правильно зверстана веб-сторінка однаково відображається різними браузерами, швидко завантажується для перегляду, може бути легко змінена, доповнена новими матеріалами. На даному етапі здійснюється інформаційне наповнення сайта.
- Якщо на етапі постановки завдання передбачалося розміщення на сайті інтерактивних елементів, таких як системи пошуку, голосування, форуму та ін., то потрібен ще й етап програмування сайта.
- Розміщення (публікація) сайта в Інтернеті. У ході попередніх етапів створені веб-сторінки могли зберігатися на локальному комп'ютері розробника. На даному етапі сайт розміщують на сервері, який надає послуги хостингу. Під час публікації в Інтернеті сайту надається доменне ім'я. Після цього сайт стає доступним для перегляду всіма бажаючими, якщо він або його частина не мають обмежень на доступ.
Організації, що надають послуги хостингу, називають хостинг-провайдерами. Існують сервери, які надають безкоштовний хостинг. При цьому, як правило, на вашому сайті буде розміщуватися стороння реклама та обмежуватися використання деяких інтерактивних засобів. Можна розмістити сайт на сервері платного хостингу без реклами та з усіма потрібними програмними засобами.
- Після публікації сайта в Інтернеті його розробка не вважається завершеною. Певний час буде тривати тестування сайта для виявлення недоліків верстки.
- Популяризація та підтримка сайта. Для того щоб ваш сайт почали відвідувати користувачі Інтернету, бажано зареєструвати його у пошукових системах і каталогах, розмістити посилання на нього на інших сайтах. Цей процес називають популяризацією, розкручуванням або просуванням сайта. Для популяризації використовують й інші засоби, але важливо, щоб матеріали, доступні на вашому сайті, були варті того, щоб ними зацікавилися відвідувачі.
- Для підтримки інтересу до вашого сайта важливо регулярно оновлювати його, доповнювати цікавими унікальними матеріалами. Можливо із часом стане бажаною зміна дизайну сайта -редизайн. При виконанні таких робіт кажуть про супровід сайта.
Основи веб-дизайну
Під час створення сайтів важливе значення відіграє дизайн.
Веб-дизайн - це дизайн, об'єктами якого є сторінки веб-сайтів.
Як і в кожному напрямку дизайну, для вдалої реалізації завдань веб-дизайну потрібно дотримуватися принципів композиції, колористики та ергономіки, з якими ви ознайомилися у 10 класі під час вивчення теми «Комп'ютерні презентації». У той самий час у веб-дизайні є свої особливості, пов'язані зі специфікою сприйняття повідомлень з екрана монітора, передавання даних із веб-сервера на комп'ютер клієнта та ін.
Виділяють такі базові елементи веб-дизайну:
- лінії підкреслюють важливий зміст, підсилюють читабельність сайта. Використовуються як межі деякого елемента, розділові лінії між елементами веб-сторінки, контури навколо елементів тощо;
- форми утворюються з використанням замкнених контурів і тривимірних об'єктів. Є три основні типи форм: геометричні (прямокутники, трикутники тощо), природні (листя, краплі та ін.), абстрактні (іконки, символи тощо). Використовуються для структурування даних, їх групування, передачі їх змісту, привернення уваги до оформлення;
- текстура (лат. textura - тканина) використовується як фон і створює ілюзію поверхні з каміння, тканини, деревини тощо. Текстури з ефектами природних матеріалів надають емоційне забарвлення стилю сайта;
- колір використовується як фон, для розставлення акцентів, утворює зображення, розділяє передній і задній плани та ін.;
- напрям додає настрій, створює ілюзію сталості чи руху. Зображується з використанням ліній або малюнків. У дизайні веб-сторінок переважає горизонтальний, вертикальний або діагональний напрям.
Як уже зазначалося, важливе значення у веб-дизайні має стиль. Дизайн сайта може бути спроектований в одному з наведених стилів (рис. 4.64).
Вибираючи стиль дизайну за кольоровою гамою, варто враховувати особливості сприйняття кольору відвідувачами різного віку та статі:
- темний стиль передбачає, що в оформленні сайта переважають темні кольори. Такі сайти добре сприймає молодь, але вони здаються занадто похмурими, тривожними для осіб старшого віку;
- світлий стиль з переважаючими світлими кольорами легко сприймається всіма категоріями відвідувачів, але дехто вважає світлі сайти занадто простими;
- однокольоровий стиль - це стиль оформлення, у якому переважає один колір, відмінний від чорного та білого. Часто обраний колір є елементом іміджу власника;
- різнокольоровий стиль передбачає використання двох або більше кольорів, що займають найбільшу площу на сайті. Різнокольоровий стиль часто обирають у ході створення сайтів для дітей.
Класифікуючи дизайн сайтів за принципом використання графіки, можна виділити такі групи стилів:
- чистий - стиль сайтів, на яких графічні елементи є частиною інформаційного наповнення, а не використовуються для оформлення. Чис-
тий стиль використовують на сторінках Інтернет-магазинів, де кожне зображення є ілюстрацією того чи іншого виду товару;
- стандартний - стиль сайтів, на яких деякі графічні елементи використовують лише з метою оформлення сторінки, як правило у заголовку сайта;
- художній - стиль сайтів, на яких графіка є декорацією до змісту й основним елементом дизайну.
За розміщенням контенту у стилях дизайну сайтів вирізняють:
- мінімалістичний - на сторінках сайтів цього стилю візуально виділяється один головний об'єкт, який займає більшу частину площі сторінки;
- у дві колонки та у три колонки - найрозповсюдженіші стилі дизайну, під час використання яких можна досягти зручного подання основного та додаткового інформаційного матеріалу, системи навігації, інтерактивних елементів сторінки тощо;
- складний - стиль дизайну з великою кількістю інформаційних блоків, розміщених на сторінці, що мають різний розмір. Такий стиль дизайну часто використовують на головних сторінках порталів для надання користувачам відомостей про різні види сервісів, доступні на порталі.
Найбільшою є класифікація стилів дизайну за тематичною ознакою.
Наведемо кілька прикладів стилів дизайну цієї класифікації:
- стиль «Ретро» - в оздобленні сторінок використовують елементи декору, предмети інтер'єру та інші атрибути, притаманні минулим десятиліттям;
- стиль «Ґранж» (амер. розмов, grunge - дещо неприємне) - асиметричне розміщення елементів на сторінці складає враження хаотичної композиції, виконаної начебто недбало (рис. 4.24);
- футуристичний стиль - в оформленні сторінки використовують графічні елементи, що є атрибутами передбачуваного майбутнього: роботи, високотехнологічні механізми тощо;
- журнальний стиль - веб-сторінки, оформлені за принципами дизайну глянцевих журналів: великі заголовки, крупні високоякісні фотографії таін.;
- мультяшний стиль - оформлення сторінок стилізовано під мультфільми та комікси.
За тематичною ознакою стилів дизайну є набагато більше, оскільки різноманітною є тематика інформаційних матеріалів і кожна тема може знайти своє відображення в дизайні.
Особливе значення під час вибору дизайну відіграє призначення вебсайта, а не лише його естетичне сприйняття. Будь-який відвідувач сайта завдяки дизайну повинен швидко зрозуміти, чому присвячений сайт, легко знайти корисні для себе інформаційні матеріали, інтуїтивно зорієнтуватися в навігації сторінками сайта. Аналіз найпопулярніших веб-сайтів доводить, що чим простіший дизайн, тим легше користувачу орієнтуватися на сайті. Велика кількість графічних елементів може відволікати увагу від дійсно корисних матеріалів, заради яких відвідувач потрапив на сайт.
З огляду на ці та інші фактори, можна запропонувати такі правила оформлення веб-сторінок:
- Оберіть кольорову гаму для вашого сайта, враховуючи ваші вподобання, тематику сайта та вподобання потенційних відвідувачів. Використайте для оформлення не більше ніж 2-3 кольори.
- У ході визначення кольорової гами сторінки вибирайте контрастні кольори для тексту та фону, щоб текст легше читався.
- Розбивайте текст на абзаци, між якими зробіть збільшені відступи.
- Виберіть розмір шрифту, при якому текст буде сприйматися комфортно - не занадто дрібний і в міру великий. Шрифт на заголовках зробіть більшим від шрифту основного тексту. Вид шрифту зробіть однаковим на всіх сторінках.
- Вирівняйте заголовки по центру, а основний текст - за шириною.
- Для структурування тексту використовуйте таблиці. Розміщуючи фрагменти тексту та графічні зображення в таблицях, можна створити цікаві композиційні рішення на веб-сторінках.
- Не зловживайте флеш-анімацією, відео, музичними та графічними елементами. Вони можуть відволікати увагу від корисних матеріалів та уповільнювати завантаження сторінок.
- Зробіть гіперпосилання для переходу між сторінками сайта, але не розміщуйте на сторінках занадто багато гіперпосилань. Виділяйте гіперпосилання кольором, щоб користувач бачив, що це посилання і які з них він уже відвідував.
- Зробіть логотип сайта, зображення або текст у заголовку гіперпоси-ланням на головну сторінку сайта.
- Створіть для відвідувачів мапу сайта для спрощення переходу на сторінки з потрібними матеріалами.
3. Відпрацювання практичних навичок роботи.
4. Типові запитання до уроку.
- Які групи елементів можна виділити на веб-сторінці? Охарактеризуйте кожну групу.
- Що таке контент веб-сторінки?
- Поясніть особливості різних видів веб-сторінок залежно від їх вмісту.
- Чим відрізняється домашня сторінка веб-сайта від інших інформаційних сторінок?
- Поясніть особливості різних видів веб-сторінок залежно від технологій, використаних при їх створенні.
- За якими ознаками можна класифікувати веб-сайти?
- Поясніть особливості різних видів веб-сайтів за рисунком 4.59.
- Який сервіс називають хостингом?
- Що таке система керування контентом?
- За якими критеріями оцінюють веб-сайти?
- Що розуміють під юзабіліті сайта?
- Назвіть етапи розробки веб-сайта.
- У чому полягає етап постановки завдання під час розробки веб-сайта?
- Що таке внутрішня структура веб-сайта?
- Які складові має зовнішня структура сайта?
- Значення властивостей яких об'єктів вибирають на етапі розробки дизайн-макета сторінок сайта?
- Що таке верстка? Що є результатом верстки сайта?
- Що таке хостинг? Кого називають хостинг-провайдерами?
- У чому полягає етап популяризації та підтримки сайта?
- Поясніть схему класифікацій стилів дизайну (рис. 4.64).
- Поясніть, чому під час розробки дизайну сайта важливо враховувати основну аудиторію потенційних відвідувачів.
- Назвіть відомі вам правила оформлення веб-сторінок.
Урок 27 Стандарт 11
Урок 27 Інформатика 11 кла Стандарт
Практична робота № 10
«Автоматизоване створення веб-сайта».
Мета.
Навчальна. Навчитися створювати на сервері Google сайт на тему Українські дослідники космосу.
Розвиваюча. Розвивати креативність, вміння аналізувати учнів.
Виховна. Виховувати культуру оформлення.
Тип уроку. Формування знань, умінь, навичок.
Матеріали для роботи з учнями:
План
- Організаційний етап.
- Актуалізація опорних знань.
- Інструктаж із техніки безпеки під час практичної роботи.
- Практична робота № 15 «Автоматизоване створення веб-сайта».
- Типові запитання до уроку.
- Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Організаційний етап.
2. Актуалізація опорних знань.
- Які засоби можна використовувати для розробки веб-сторінок? Поясніть їх переваги та недоліки.
- Що таке HTML-код сторінки? Дані яких видів він містить? Як можна його переглянути?
- Назвіть відомі вам веб-редактори. У чому полягають особливості їх використання?
- Що таке система управління веб-контентом? Назвіть відомі вам системи управління вмістом веб-сайта.
- Які системи управління веб-контентом, що працюють у режимі он-лайн вам відомі? У чому їх особливості?
- Назвіть і поясніть етапи автоматизованого створення веб-сайтів засобами веб-серверів.
- Які шаблони веб-сторінок використовуються під час створення веб- сайтів засобами сервісу Сайти Google? Опишіть їх особливості.
- Як вставити зображення на веб-сторінку? Що може бути джерелом зображення під час вставлення на веб-сторінку?
- Як пов’язати гіперпосилання з текстовим фрагментом?
- Як вставити відеооб’єкт на веб-сторінку? Що може бути джерелом відео? Що таке ґаджет?
- Які формати графічних, відео- та аудіофайлів рекомендується використовувати під час розміщення об’єктів на веб-сторінках? Чим це пояснюється?
- Чим відрізняються результати операцій вставлення графічних зображень та їх завантаження?
3. Теоретичний матеріал.
Засоби розробки веб-сайтів
З 9-го класу вам відомо, що веб-сторінки є текстовими файлами, розширення їх імен надається відповідно до мови розмітки гіпертексту, що використана під час розробки сторінки. Як ви вже знаєте, веб-сторінки часто створюють з використанням мови розмітки гіпертексту HTML. У файлів, створених мовою HTML, розширення імен файлів htm або html. У файлах такого формату міститься HTML-код сторінки, що складається з даних двох типів:
- тексту, який буде відображатися на сторінці;
- команд, що визначають розмітку тексту - його структуру, формат фрагментів тексту, забезпечують вставлення нетекстових об’єктів на сторінку та ін. Такі команди в мові HTML називають тегами (англ. tag - ярлик, ознака).
Переглянути HTML-код веб-сторінки, що відкрита у вікні браузера Internet Explorer, можна, виконавши Вигляд => Перегляд HTML-кода. В інших браузерах ця команда може бути Вигляд => Початковий код сторінки (Mozilla Firefox), Меню => Сторінка => Інструменти розробника => Джерело (Opera), Інструменти => Див. джерело (Google Chrome) та ін.
Рис. 4.66. Фрагмент веб-сторінки та відповідний фрагмент HTML-коду
На рисунку 4.66 наведено зображення частини веб-сторінки сайта та відповідний фрагмент HTML-коду.
Розробка веб-сторінок може здійснюватися з використанням різних засобів:
- текстових редакторів, у середовищі яких користувач може вводити текст і теги. Для цього можна використовувати текстові редактори Блокнот, Edit Plus, Homesite, HTML Pad та ін. Готову сторінку потрібно зберегти та надати розширення імені файлу htm або html. Створення веб-сторінки такими засобами передбачає обов’язкове знання мови розмітки гіпертекстів, наприклад HTML. Усю роботу з добору тегів розробник виконує власноруч. Розробка сторінки здійснюється повільно, але завдяки невеликому розміру файлу, у якому вона зберігається, така сторінка швидко завантажується та відкривається у вікні браузера;
- прикладних програм загального призначення, наприклад з пакета Microsoft Office, які можуть зберігати файли у форматі HTML. Як ви вже знаєте, документи, створені в програмах Word 2007, PowerPoint 2007, Publisher 2007 та інших, можна зберігати, вибравши тип файлу Веб-сторінка (*.htm, *.html). При цьому створюються веб-сторінки, у яких застосування тегів для розмітки відбувається автоматично. Розробнику не потрібно знати мову розмітки гіпертексту. Але файли, у яких зберігаються такі сторінки, мають набагато більший обсяг, ніж файли, створені в текстових редакторах. Причиною є велика кількість тегів, які описують структуру і форматування документа та дублюються під час застосування до кожного окремого елемента сторінки;
- спеціалізованих веб-редакторів - програм, що призначені для розробки веб-сайтів. Популярними веб-редакторами є Adobe Dreamweaver, Microsoft FrontPage, SharePoint Designer, WYSIWYG Web Builder, KompoZer та ін. Ці програми мають додаткові засоби для створення статичних і динамічних веб-сторінок, при цьому не вимагають від розробника знання мови HTML. Такі програми називають WYSIWYG-редакторами (англ. What You See Is What You Get - що ви бачите, то ви й отримуєте), створена їхніми засобами веб-сторінка виглядатиме так, як вона сконструйована в редакторі. HTML-код сторінки більш коректний, ніж під час використання, наприклад програм пакета Microsoft Office, але теж надлишковий;
- систем управління веб-контентом WCMS (англ. Web Content Management System - система управління веб-контентом), які надають користувачам зручні інструменти для керування текстовим і графічним наповненням веб-сайтів, додавання та видалення статей з інформаційними матеріалами, створення системи навігації веб-сайтів та ін. Популярними WCMS є системи Joomla, Wordpress, Drupal, MediaWiki, Mambo, NUKE та ін. Системи управління вмістом веб- сайтів пропонують набори шаблонів оформлення веб-сторінок і модулів, що роблять сайт динамічним: форумів, чатів, стрічок новин, каталогів файлів, контролю статистики тощо.
Названі засоби створення веб-сайтів можна встановити на локальному комп’ютері. Створені в їх середовищі веб-сторінки після завершення процесу розробки потрібно опублікувати в Інтернеті. У той самий час існують WCMS, які одночасно з послугами з розробки веб-сайтів надають послуги безкоштовного хостингу. Такими є системи uCoz, Google Sites, Wix.com, Prom.ua, Ua7.biz та ін. У цих системах створення веб-сайта здійснюється в режимі он-лайн відразу на сервері хостингу.
Автоматизоване створення веб-сайта
Створення веб-сайта засобами он-лайн системи керування веб-контентом відбувається в кілька кроків:
- Реєстрація облікового запису на сервері.
- Вибір імені сайта та шаблону для його оформлення.
- Створення сторінок сайта, системи навігації.
- Заповнення сторінок контентом.
Розглянемо, як відбувається процес розробки веб-сайта засобами, що безкоштовно надає користувачам веб-сервер Google. Відповідний сервіс має назву Сайти Google.
Перш ніж розробляти сайт, потрібно створити акаунт Google. Із цією метою:
- Відкрийте у вікні браузера головну сторінку сайта Google (http:// www.google.com.ua).
- Виберіть гіперпосилання Увійти => Створити акаунт зараз.
- Заповніть поля форми Створити акаунт на сторінці Облікові записи Google. Виберіть кнопку Я погоджуюся. Створіть мій акаунт.
- Активуйте ваш акаунт, використавши гіперпосилання у тексті листа, що надійде до електронної поштової скриньки, на яку ви зареєстрували ваш акаунт.
- Виберіть гіперпосилання Увійти на веб-сторінці Акаунт Google у вікні браузера, що відкриється після вибору гіперпосилання з електронного листа.
- Заповніть поля Електронна пошта та Пароль даними, які ви вводили під час створення облікового запису.
- Виберіть кнопку Увійти.
- Виберіть гіперпосилання Домашня сторінка Google у нижній частині веб-сторінки.
У результаті відкриється головна сторінка сервера Google, на якій ви матимете права користувача сервісів Google. Адреса, на яку зареєстровано ваш обліковий запис, відображатиметься у верхній частині веб-сторінки.
Для створення сайта потрібно:
- Відкрити у вікні браузера головну сторінку сайта Google (http:// www.google.com.ua).
- Вибрати у верхній частині сторінки гіперпосилання Ще => Сайти.
- Заповнити на сторінці Google Sites — безкоштовні веб-сторінки та вікі поля Електронна пошта та Пароль даними вашого облікового запису, якщо вони не заповнені. Вибрати кнопку Увійти.
- Вибрати на сторінці Сайти Google кнопку Створити сайт.
- Вибрати один з наведених шаблонів для створення сайта. За замовчуванням пропонується шаблон Пустий шаблон.
- Заповнити поле Дати назву сайта. Наприклад, якщо ви створюєте сайт вашого класу, то назва може бути Класне життя. Одночасно автоматично буде запропонована URL-адреса головної сторінки сайта. Вона матиме вигляд: https://sites.google.com/site/<назва_ сайта>. Частина назва_сайта не повинна містити літер кирилиці, а тому система пропонує запис українських слів літерами англійського алфавіту без пропусків. Для вказаної назви сайта системою буде запропонована адреса https://sites.google.com/site/klasnezitta, але за бажанням її можна змінити. URL-адреса головної сторінки сайта повинна бути унікальною.
- Відкрити список Вибрати тему та вибрати тему оформлення сайта. За замовчуванням пропонується тема Запустити за умовчанням. Наприклад, виберемо тему Бейсбол.
- Увести символи в поле Введіть код, який Ви бачите на малюнку.
- Вибрати кнопку Створити сайт.
У вікні браузера відкриється домашня сторінка вашого сайта. У верхній частині сторінки буде відображатися вказана вами назва сайта, зліва - панель навігації, у центральній частині - область для інформаційного блока сторінки із заголовком Домашня сторінка (рис. 4.67).
Рис. 4.67. Вигляд домашньої сторінки щойно створеного сайта
Панель навігації містить два гіперпосилання: Домашня сторінка та Карта сайта. Карта сайта на цей момент містить посилання лише на домашню сторінку.
Створення та налаштування веб-сторінок
Відразу після створення сайт містить лише одну домашню сторінку. Для створення нової сторінки на сайті потрібно:
- Вибрати кнопку Створити сторінку ф Створити сторініу у верхній частині вікна браузера.
- Вибрати шаблон вмісту майбутньої сторінки (рис. 4.68):
- Веб-сторінка - сторінка для розміщення тексту, зображень тощо. Такі сторінки є інформаційними сторінками тематичних розділів.
- Оголошення - сторінка для розміщення текстових повідомлень, впорядкованих у хронологічному порядку, починаючи з останніх введених. Кожне повідомлення може відображатися як окрема інформаційна сторінка.
- Картотека - сторінка для збереження гіперпосилань на завантажені файли. Гіперпосилання згруповані відповідно до імен папок, у яких розміщені файли. Такі сторінки є сторінками-контейнерами, що містять каталоги файлів.
- Список - сторінка, на якій подаються структуровані дані як списки з кількох полів. Списки можна сортувати за даними в кожному полі.
Наприклад, для створення сторінки Історія класу сайта Класне життя (рис. 4.68) можна вибрати шаблон Веб-сторінка, для сторінки Учителі та предмети - шаблон Список, Поетична творчість - шаблон Оголошення, Навчальні матеріали - шаблон Картотека.
- Увести назву сторінки в поле Назва.
- Вибрати розміщення сторінки в структурі сайта. Можна вибрати варіанти Розмістити сторінку на верхньому рівні, Розмістити на сторінці <ім'я сторінки> або Вибрати інше розташування. У першому випадку гіперпосилання на сторінку буде розміщено в головному меню сайта, у другому - воно з'явиться на вибраній сторінці. За вибору гіперпосилання Вибрати інше розташування відкривається панель Виберіть сторінку (рис. 4.69), на якій слід вибрати сторінку, з якою буде пов'язана нова сторінка.
Наприклад, сторінки Про нас, Навчання та Відпочинок можна розмістити на верхньому рівні, сторінки Історія класу, Список класу та Фотогалерея пов'язати зі сторінкою Про нас; Учителі та предмети, Розклад уроків, Результати навчання, Навчальні матеріали - зі сторінкою Навчання тощо.
- Вибрати кнопку Створити сторінку.
Після створення сторінки вона відкривається в режимі редагування, а панель навігації та мапа сайта автоматично доповнюються посиланнями на нову сторінку.
Під час створення сторінки на основі шаблону Веб-сторінка її потрібно заповнити матеріалами та зберегти. Це статична сторінка, на якій не передбачається часто змінювати наповнення.
Сторінка на основі шаблону Оголошення оновлюватиметься регулярно з появою деяких новин. Для додавання нового оголошення на сторінці слід вибрати кнопку Новий запис, увести текст повідомлення та зберегти сторінку.
Сторінку на основі шаблону Картотека заповнюють, вибираючи кнопку Додати файл. При цьому слід вибрати для завантаження на сайт файл з локального комп’ютера. Для впорядкованого зберігання файлів на сайті можна створювати папки. Для цього використовують кнопку Перемістити до.
На сторінці із шаблоном Список потрібно вибрати один із запропонованих шаблонів списку або створити нетиповий список (рис. 4.70), вибравши відповідну кнопку та вказавши назву і тип даних кожного стовпця.
Команди зі списку кнопки Більше дій, що розміщена у верхній частині вікна браузера, призначені для додаткових налаштувань: зміни шаблону сторінки, видалення сторінок, керування доступом до матеріалів сайта та ін.
Панель навігації та карта веб-сайта формуються автоматично під час створення нових сторінок. Назви сторінок на панелі навігації розміщуються в алфавітному порядку. Розміщення сторінок можна змінювати, виконавши Карта сайта => Керування сторінками та перетягнувши у схемі сайта заголовок однієї сторінки на заголовок іншої, з якою потрібно пов’язати сторінку.
Редагування веб-сторінок
Створену сторінку веб-сайта можна редагувати, наповнювати її інформаційними матеріалами, змінювати модульну сітку тощо. Для переходу до режиму редагування сторінок потрібно вибрати кнопку Редагувати сторінку у верхній частині вікна браузера. Після цього у вікні браузера з'являється меню та панель інструментів (рис. 4.71).
Меню містить команди, призначені для виконання операцій з елементами веб-сторінки:
- Вставити - для вставлення об'єктів на сторінку;
- Формат - для форматування тексту на веб-сторінці;
- Таблиця - для вставлення та редагування таблиць;
- Компонування - для вибору модульної сітки інформаційного блока сторінки: в один, два, три стовпці, з лівою або правою бічною панеллю та ін. (рис. 4.72).
У режимі редагування робоча область сторінки містить поля заголовка та інформаційного блока, у які можна вводити текст з клавіатури або вставляти з Буфера обміну. Під час зміни заголовка сторінки його текст одночасно відобразиться на панелі навігації. Текст у інформаційному блоці сторінки можна форматувати, використовуючи елементи керування панелі інструментів.
У ході редагування сторінки час від часу виконується автоматичне збереження чернетки. Після закінчення редагування зміни потрібно зберегти, вибравши кнопку Зберегти у верхній частині сторінки.
Вставлення об'єктів на сторінку
На веб-сторінку можна вставити різні об'єкти: зображення, гіперпосилання, списки веб-сторінок, горизонтальні лінії, документи, що створені службами Google, та ін.
Під час вставлення зображення на веб-сторінку варто враховувати формати файлів зображень. З особливостями форматів графічних файлів ви ознайомилися в 9-му класі. Фотографії для розміщення на веб-сторінках найчастіше зберігають у файлах формату JPG. Анімовані зображення, як правило, містяться у файлах формату GIF. Їх часто розміщують на веб-сайтах для надання емоційного забарвлення сторінці. Спеціально для розміщення растрових зображень у мережі був розроблений формат PNG. Якщо зображення, що потрібне вам для розміщення на веб- сторінці, зберігається у файлі іншого формату, то його варто конвертувати в один з названих, використовуючи засоби графічного редактора.
Для вставлення зображення на веб-сторінку потрібно:
- Виконати Вставити => Зображення.
- У вікні Додати зображення вибрати джерело зображення:
- Завантажені зображення - вставити зображення, що вже розміщено на сайті, або вставити зображення з файлу, що міститься на локальному комп’ютері, вибравши кнопку Вибрати файл;
- Веб-адреса (URL) - вставити зображення, що міститься за вказаною URL-адресою в Інтернеті.
3. Вибрати потрібний файл із зображенням або ввести його URL- адресу.
4. Вибрати кнопку ОК.
За вибору вставленого зображення під ним відкривається панель редагування, яка містить команди розміщення та встановлення розміру (рис. 4.73). Використовуючи гіперпосилання на панелі, можна розмістити зображення: L - за лівим краєм, С - по центру, R - за правим краєм. Можна встановити один з розмірів зображення: S - маленький, М - середній, L - великий або Оригінальний.
Вставлене на веб-сторінку зображення автоматично пов’язується гіпер- посиланням з файлом, у якому міститься зображення. За вибору цього гі- перпосилання відповідне зображення в повному розмірі відкривається у вікні браузера. Для зміни об’єкта для переходу слід використати гіперпо- силання Змінити на панелі редагування в рядку Перейти за посиланням.
Використовуючи меню Вставити (рис. 4.74), на веб-сторінку можна вставити об’єкти, створені з використанням сервісів Google (карти, календарі, документи, презентації, електронні таблиці, форми для опитування) та фото сервісу Picasa (фотографії та слайд-шоу). Усі ці об’єкти вставляються на сторінку з використанням ґаджетів (англ. gadget - засіб, пристосування) - невеликих програм, що розміщуються на веб-сторінках і призначені для відтворення деяких специфічних даних.
Відео можна вставляти на веб-сторінку з одного або з двох веб-ресурсів:
Відео Google або YouTube. Для цього потрібно виконати Вставити => Відео, вибрати джерело відеоматеріалів, вставити URL-адресу відеофрагмента та вибрати кнопку Зберегти. На веб-сторінку буде вбудована панель ґаджета із засобами відображення відео.
Гіперпосилання на веб-сторінку із цього сайта або на інший ресурс можна вставити, виконавши Вставити ^ Посилання і вибравши у вікні Створити посилання, що відкрилося, об’єкт, на який здійснюватиметься перехід за вибору гіперпосилання. При цьому створене посилання буде пов’язане з назвою сторінки або URL-адресою ресурсу. Гі- перпосилання також можна пов’язати з будь-якими текстовими фрагментами або зображеннями, що містяться на веб-сторінці. Для цього потрібно виділити фрагмент, вибрати кнопку Посилання посилання на панелі інструментів і вибрати об’єкт для переходу -
існуючу сторінку цього сайта або URL-адресу іншого ресурсу.
Файли різних форматів (флеш-анімація, звук та ін.), для яких може бути недоступним вставлення на веб-сторінки, можна завантажити на сайт. Завантажені файли зберігаються на сервері, а на веб-сторінці в розділі Вкладені файли розміщуються гіперпосилання, вибравши які можна зберегти файл на локальному комп’ютері, видалити або переглянути, якщо формат файлу збігається з форматом документів Google. Для завантаження файлу на сервер потрібно вибрати в нижній частині сторінки гі- перпосилання Вкладені файли, вибрати кнопку Вибрати файл і вибрати у вікні Відкриття файлу потрібний файл на локальному комп’ютері. Після вибору кнопки Відкрити файл автоматично завантажується на сервер, його ім’я та відповідні гіперпосилання Видалити, Перегляд, Завантажити відображаються в нижній частині веб-сторінки. Зауважимо, що на домашню сторінку завантаження файлів не можливе.
За вибору файлів для завантаження потрібно звертати увагу на їх розміри та перед завантаженням здійснювати конвертування аудіо- та відеофайлів в один з форматів, який передбачає стиснення даних, наприклад MP3 - для аудіофайлів, AVI, МР4 - для відеофайлів.
4. Інструктаж із техніки безпеки під час практичної роботи.
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми
(до і після завершення роботи). (Варіант 2).
5. Практична робота № 10 «Автоматизоване створення веб-сайта».
Увага!
!!! Під час роботи з комп'ютером необхідно дотримуватись правил техніки безпеки, протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічних норм!!!
Створіть на сервері Google сайт на тему Українські дослідники космосу:
- Доберіть URL-адресу для сайта, відповідну його назві.
- Виберіть тему оформлення Мерехтіння.
- Заповніть Головну сторінку описом матеріалів, які будуть розміщені на сторінках сайта, та даними про вас як розробника сайта.
- Створіть і розмістіть веб-сторінки на основі такої схеми внутрішньої структури:
- Виберіть для сторінок такі шаблони: Історія досліджень, Перший українець у космосі - шаблон Веб-сторінка, Новини з орбіти - шаблон Оголошення, Хронологія польотів - шаблон Картотека.
- Заповніть сторінку Історія досліджень текстовими матеріалами, наприклад з файлу Тема 4\Практична 18\космічні дослідження.dос.
- Створіть на сторінці Історія досліджень гіперпосилання для переходу на сторінку Новини з орбіти, пов'язавши його з першим реченням на сторінці.
- Розмістіть на сторінці Перший українець у космосі текстові та графічні матеріали, наприклад з папки Тема 4\Практична 18\Попович, таким чином, щоб фотографія розміщувалася по центру сторінки, а текст - ліворуч і праворуч від неї. Використайте для компонування сторінки модульну сітку Три стовпці (просте).
- Створіть на сторінці Перший українець у космосі гіперпосилання для переходу на сторінку з URL-адресою http://h.ua/story/285307, пов'язавши його з графічним зображенням.
- Налаштуйте на сторінці Хронологія польотів нетиповий список так, щоб у ньому містилися про кожний політ такі дані: рік польоту, космонавт, космічний корабель, опис. Заповніть список даними про 3-4 польоти, наприклад з файлу Тема 4\Практична 18\польоти.dос.
- Розмістіть на сторінці Новини з орбіти запис з останньою новиною із сайтаhttp://space.vn.ua.
- Завантажте на сторінку Новини з орбіти сайта файли, що містяться в папці Тема 4\Практична 18\Файли.
- Повідомте учителю інформатики URL-адресу вашого сайта (Звіт Пр 10).
6. Типові запитання до уроку.
- Які засоби можна використовувати для розробки веб-сторінок? Поясніть їх переваги та недоліки.
- Що таке HTML-код сторінки? Дані яких видів він містить? Як можна його переглянути?
- Назвіть відомі вам веб-редактори. У чому полягають особливості їх використання?
- Що таке система управління веб-контентом? Назвіть відомі вам системи управління вмістом веб-сайта.
- Які системи управління веб-контентом, що працюють у режимі он-лайн вам відомі? У чому їх особливості?
- Назвіть і поясніть етапи автоматизованого створення веб-сайтів засобами веб-серверів.
- Які шаблони веб-сторінок використовуються під час створення веб- сайтів засобами сервісу Сайти Google? Опишіть їх особливості.
- Як вставити зображення на веб-сторінку? Що може бути джерелом зображення під час вставлення на веб-сторінку?
- Як пов’язати гіперпосилання з текстовим фрагментом?
- Як вставити відеооб’єкт на веб-сторінку? Що може бути джерелом відео? Що таке ґаджет?
- Які формати графічних, відео- та аудіофайлів рекомендується використовувати під час розміщення об’єктів на веб-сторінках? Чим це пояснюється?
- Чим відрізняються результати операцій вставлення графічних зображень та їх завантаження?
7. Практичні завдання.
- Зареєструйте свій акаунт на сервері Google відповідно до алгоритму, описаному в пункті.
- Створіть на сервері Google сайт відповідно до структури, наведеній на рисунку 4.61. Виберіть тему оформлення Земля: вода. Виберіть такі шаблони сторінок: Історія класу - шаблон Веб-сторінка, Учителі та предмети - шаблон Список, Поетична творчість - шаблон Оголошення, Навчальні матеріали - шаблон Картотека. Шаблони інших сторінок виберіть самостійно. Повідомте вчителю URL-адресу вашого сайта.
- Створіть на сервері Google сайт з темою Художній салон:
1. Доберіть URL-адресу для сайта, відповідну його назві.
2. Виберіть тему оформлення Медісон.
3. Перегляньте запропоновану схему внутрішньої структури сайта, наприклад з файлу Тема 4\Завдання 4.9\Вправа 6\схема.^сх.
4. Заповніть Домашню сторінку даними про призначення сайта, описом матеріалів, які будуть розміщені на сторінках, і даними про вас як розробника сайта.
5. Створіть веб-сторінки на основі шаблону Веб-сторінка, розмістіть їх відповідно до наданої схеми внутрішньої структури.
6. Розмістіть на сторінках текстові та графічні матеріали, наприклад з папки Тема 4\Завдання 4.9\Вправа 6, таким чином, щоб текст і відповідне зображення на сторінці були розміщені поруч. Використайте для компонування сторінок модульну сітку Два стовпці (просте).
7. Пов’яжіть гіперпосилання з текстовими та графічними об’єктами так, щоб, вибравши зображення, можна було відкрити одну з інформаційних сторінок сайта, а вибравши текстовий фрагмент - іншу сторінку.
8. Завантажте на сторінки сайта файли, що містяться у папці Тема 4\ Завдання 4.9\Вправа 6\Файли.
9. Надішліть учителю інформатики електронного листа з адресою створеного сайта.
- Відкрийте свій сайт, створений під час виконання завдання 6, і відредагуйте його таким чином:
1. Додайте сторінку Події на основі шаблону Оголошення. Додайте на сторінку запис з оголошенням про виставку сучасних художників, що відбудеться у художньому салоні.
2. Вставте на домашню сторінку таблицю, заповніть її розкладом роботи художнього салону.
3. Скомпонуйте вміст інформаційних сторінок, вибравши модульну сітку Два стовпці. У підвалі сторінок зазначте ваші дані як розробника сайта.
- Створіть на сервері Google сайт про свою майбутню професію.
- Використовуючи засоби одного із спеціалізованих веб-редакторів розробіть свій персональний веб-сайт, розмістіть його на сервері безкоштовного хостингу TopUa (http://www.topua.net).
8. Підсумки уроку.
9. Домашнє завдання.
1. Повторити п. 4.7-4.9.
2. Виконати завдання 3, 4.
Завдання 1 (письмово).
Завдання 2 (письмово).
Немає коментарів:
Дописати коментар